Att resa jorden runt

Hej alla underbara människor!

Hoppas att ni mår fint och har hunnit att njuta av den härliga solen som äntligen har vågat sig fram!

Idag tänkte jag berätta mer om vårat jorden-runt-äventyr! För trots att år 2016 bjöd på både konkurs och utmattningssymdrom, så fick jag samtidigt uppleva många härliga ljuspunkter under året!

Julius kom till världen under våren och tisdagen den 18 oktober lämnade vi gråa kalla Sverige för vårat 6 månader långa äventyr på varmare breddgrader.

Efter konkursen hade vi haft två månader på oss att planera för vårat livs äventyr.

Först var planerna lite vaga, skulle vi verkligen ge oss iväg - en barnfamilj med tre killar, varav den yngsta så liten som 7 månader, och jag som var utbränd och utmattad - men ju mer vi pratade om det, desto mer lockande och genomförbart verkade det vara.

Vi ville ju komma bort, långt bort från Sverige, och vi ville få tiden tillsammans, landa som en familj och bara få ro om varandra.

Reseplanering på hög nivå!

Denna förberedande period innan dagen D (då vi lämnade Sverige) hade sina olika stadier…

Det första stadiet var den spontana, svindlande, knasiga och underbara tiden då drömmen om resan blev till. Då bollades det tankar och idéer mellan mig och min man, i ett rasande, nästan feberaktigt tempo. Köksbordet var fyllt med resekataloger och resetidningar.

I denna resas första planeringsfas tycktes ALLT vara möjligt.

I takt med att jordgloben på vårt köksbord började sakta ned i sitt eviga kvällssnurrande och rese-rutten allt mer började klarna, så uppstod det nya debatter och en mer försiktig och räddhågsen figur började tala till oss i våra upphettade jorden-runt hjärnor.

Eventuellt så kallades denna figur för förnuftet.

Figuren förnuftet lyfte fram frågor som hur klokt det verkligen var att lyfta våra pojkar ur skolan under nästan ett helt läsår? Och hur mycket faror skulle vi utsätta våra barn för? Lömska djungelormar, vingliga propellerplan i monsunstorm, Zika och Malaria, utslitna bromspedaler i trånga bergspass i Bolivia, rövare, rånare, pirater…

Det fanns verkligen dagar då resan låg riktigt dåligt till.

Men tillslut bestämde vi oss för att bryta oss loss från våra egna rädslor och fördommar och bara tuta och köra!

Vi ville smaka på världen, dofta på den, simma och sväva genom den, utforska, upptäcka och verkligen UPPLEVA den.

Innan vi åkte iväg var vi tvugna att ordna med alla praktiska saker som att förnya passen, få ledigt från barnens skolor, hyra ut lägenheten och att vaccinera oss.

Vi vände oss till Svea Vaccin, där vi tillsammans med en sjuksköterska och en läkare, gick igenom vilka länder vi hade tänkt besöka. Det blev sprutor mot Tyfoid, Hepatit A och B samt påfyllningsspruta med Difteri, Stelkramp, Kikhosta och Polio. Eftersom vi inte var riktigt hundra på resrutten, om den skulle gå via Sydamerika eller Japan, så tog vi ändå Gula Febern också. Totalt fick vi betala närmare 8.000 kronor för hela familjen.

Sedan var det dags att börja boka flygbiljetter och boende.

Först kollade vi upp vad det skulle kosta att resa med Star-Alliance och deras färdiga jorden-runt-rese-paket där man kan välja ett visst antal stopp. Det visade sig bli väldigt dyrt och ganska så oflexibelt.

Då kollade vi upp vad det skulle kosta om vi flög genom Kilroy, som är stora och kunniga på just jorden-runt-resor. Deras offert landade på 180,000 kronor (bara flyg och alla hyrbilar inräknade). Vi tyckte det var alldeles för dyrt för vår budget och bestämde oss då för att boka själva.

Med hjälp av Momondo kunde vi vara flexibla och välja utresedatum då priserna var lite lägre. Vi bokade bara enkelresor hela vägen och vi lät ofta flygpriserna styra både datum och ibland även vilket land vi skulle välja (T.ex så var ursprungsplanen att fortsätta till Costa Rica efter Mexico, men det blev istället nyår i Las Vegas, då priset dit var mycket lägre). Vi valde även nattflyg så ofta som möjligt, dels för att det var smidigt att barnen sov under resan, men också för att kunna spara in på en hotellnatt.

Påväg mot Bangkok

Så här blev flygrutten tillslut under våran jorden runt-resa:
*Stockholm - Orlando, USA
*Miami - Bahamas (Nassau)
*Bahamas - Cancun, Mexico
*Cancun - Mexico City
*Mexico City - Las Vegas
*Los Angeles - Tokyo, Japan
*Tokyo - Bangkok
*Bangkok - Sri Lanka (Colombo)
*Sri Lanka - Dubai
*Dubai - Stockholm

Älskar känslan på flygplatser, pirret i magen innan man sitter i planet! Här är jag i Bangkok påväg till Sri Lanka.

Hyrbilar bokade vi via Hertz där vi hade ett guldkort med bra rabatter.

Totalt la vi ut ca 90.000 kronor för alla flygbiljetter, ett varv runt jorden, och ca 23.000 kronor för alla hyrbilar.

Innan vi gav oss iväg hade vi i princip endast bokat första flyget, från Stockholm till Orlando i USA, samt hyrbil i tre veckor och boendet för de första fyra nätterna  - hemma hos Robert i Kissimee, genom Airbnb. Resten av resan tog vi som den kom. Visst hade vi vissa planer, men det fanns flera tänkbara resrutter och platser som vi ville besöka.

I snitt bodde vi för 400 kronor natten, vilket blev billigare än våran månadshyra där hemma.
Sedan tillkom kostnad för mat, bensin, transport, reseförsäkringar och utflykter, ca 165.000 kr.

Det betyder att hela resan i sex månader för en familj på fem personer inklusive allt (vaccin, försäkring, mat, boende, flyg, hyrbilar, transporter, nöjen) kostade TOTALT Ca 350.000 kr.

För det mesta bokade vi boendet via  Airbnb för att kunna komma undan till en liten peng och samtidigt ha tillgång till kök där man kunde förbereda frukost och andra måltider. Vi tyckte också att Airbnb boende är en utmärk chans till att lära känna omgivningarna lite bättre, då man får kontakt med de lokala innevånarna.

Det blev även en hel del enkla hotel, som vi bokade antingen direkt på plats över disk, eller via Hotels.com där vi samlade på oss gratis bonusnätter. Ibland lyxade vi till det och bodde på lite finare ställen också för att få skämma bort oss.

Tänker ofta tillbaka på alla härliga möten och underbara människor som glittrat förbi under resans gång och stannat i våra hjärtan!

Ni kanske undrar varför jag ville outa alla kostnader, men jag får ofta mycket frågor på vad resan kostade för oss, så nu vet ni!

En förutsättning för att kunna göra resan överhuvudtaget, var att min man fått ett litet arv efter sin farmor, att vi hade föräldrapenningen för Julius som en fast inkomst varje månad samt att våran lägenhet var uthyrd, så att vi slapp våra fasta kostnader därhemma.

Visst blev det en hel del med pengar när man summerar allt, men samtidigt hade vi inte haft semester på flera år och äventyren, minnena och tiden med familjen är ovärderlig!

Jag kommer berätta mycket mer om de olika resmålen här på bloggen framöver, så håll utkik! Under fliken JORDEN RUNT kan ni redan nu läsa om lite olika härliga och spännande platser i Mexiko!

Ha nu en fin dag och ge aldrig upp era drömmar!