Om du vill ha butiker imorgon...

Hej, hej!

Hoppas att helgen var fin! Jag var ute i Nacka naturreservat och promenerade 6 km på ringlande skogsstigar med en väninna i lördags - såå mysigt! Vädret bjöd på strålande sol och vi hade en liten matsäck med oss. Tussilago i dikeskanten, macka, te och en liten kexchoklad i solen. Kunde inte haft det bättre!

Idag tänkte jag ta upp ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen hållbar konsumtion och värnandet om våra lokala handlare och butiker.

En av mina absoluta favoritsysselsättningar, när jag har lite tid över, är att kika runt i mysiga och personliga butiker. Allra helst då inredningsbutiker, klädbutiker och lifstylebutiker. Man kanske inte handlar varje gång, men att bara få gå runt en stund i inspirerande och mysiga butiksmiljöer kan vara som balsam för själen. Fantasin och kreativiteten får stimulans, och det är spännande att följa de senaste trenderna.

Det är något speciellt med att få se, klämma, och känna på vackra föremål!

Internetshopping behöver ju inte alltid vara fel - men ofta går viktigta värden förlorade där framför datorn. När man väl får hem sina varor - ofta efter tröstlöst långa köer hos stressade postombud - så är det inte sällan som produkterna inte riktigt lever upp till ens förväntningar. Oj vad små storlekarna var! Och färgskalan ser ju inte alls ut som den gjorde i webshopen! 

Dessutom försvinner hela den personliga delen när man handlar på näten. Rådgivningen från en kunnig butikssäljare. Det trevliga småpratet. Hela den sociala biten.

Enligt alla prognoser ser den tradionella butikshandeln ut att nedmonteras. Bit för bit. De som drabbas först av den pågående butiksdöden är just de små, mer personliga butikerna. De stora butikskedjorna har lite bättre förutsättningar. De kan pressa inköpspriserna genom stora kvantiteter, och bättre fraktavtal. Men även de största kedjorna börjar att få det allt tuffare.

Förra året meddelade Svensk handel att den fysiska handeln  (för sällanköpsvaror) slutar att växa, samtidigt som näthandeln går mot 60 - 75% av den totala försäljningen. Det betyder att traditionell handel, d.v.s fysiska butiker inom sällanköpsvarusegmentet (mode, inredning, hemelektronik), snart kommer försvinna om utvecklingen fortsätter i samma takt.

Svensk Handels vd spår att från år 2020  till år 2025 kommer ca 10.000 butiker runtom i Sverige att tvingas stänga.

-Själv tycker jag att det här är skrämmande siffror! 

Om butikerna tvingas stänga riskerar mellan 20- till 40.000 att bli arbetslösa inom butiksnäringen, inom de närmsta åren(!) 

Så hur blev det så här?

En stor orsak till att folk handlar mer och mer på nätet beror såklart på att det är bekvämt. Man kan shoppa när ungarna somnat och man kan få allt hemkört till dörren.

Men det beror också på att det finns en uppsjö av tokbilliga nätgallerior som Wish, Fyndiq, Alibaba och Ali Express som säljer allt du kan tänka dig. Kina är det populäraste landet för näthandel. Hela 36 procent som handlat från utlandet uppgav att de beställt från Kina.

Att allt är så galet billigt i dessa nätgallerior beror på att man som konsument handlar direkt från fabrikerna i Kina, utan mellanhänder. Dock är det si och så med kvalitén och om du vill reklamera kan det vara svårt att få tag på en vettig kundtjänst - om det ens finns någon. 

På grund av en internationell överenskommelse från mitten av 1900-talet (då Kina räknades som ett u-land) är frakten från Kina dessutom kraftigt subventionerad. Nu har dock Tullverket och Postnord bestämt sig för att avgiftsbelägga Kina-shopparnas leveranser. Men ändå – är det så här vi vill ha det? 

 På mindre än två år har Kina sprungit förbi alla andra länder när det gäller näthandel bland svenska konsumenter. Som mest har det varit uppe i  160.000 paketförsändelser från Kina till Arlanda – VARJE DAG. 160.000 hemklickade spontanköp från soffan!!! 

Jag undrar verkligen vad som hände med den svenska medvetenheten? När försvann den egentligen? Svenskar, ett av världens rikaste folk, vill inte längre betala för vad varor egentligen bör kosta.

Men en sak är säker - någonstans betalar någon priset för vår billiga nätshopping!

En av de STORA förlorarna är ju naturligtvis miljön. När man beställer varor från nätet, direkt från fabriker i Kina, så har man ingen aning om under vilka villkor den beställda produkten har blivit tillverkad på.

Fabriken kanske har noll miljöpolicy och släpper ut tunga kemikalier rakt ut i naturen. Smink och hudvårdsprodukter är GARANTERAT testade på djur, och den billiga Kina-produkten kan vara direkt sammanlänkad till döende korallrev, smältande polarisar och sjunkande paradisöar. Fabriken kanske har barnarbetare eller 16 timmar lång arbetsdag,  och kanske jobbar den med piratkopiering.

Att sedan flygfrakta varan, låt säga, ett 100 grams paket runt halva jordklotet skapar 488 gram växthusgaser. Tänk dig det gånger 150.000 paket dagligen - bara till Sverige...

När en butik däremot köper in sina produkter, samfraktas varorna oftast på stora lastfartyg, och en 100 grams vara släpper då endast ut 23 gram växthusgaser, vilket ger 30-40 gånger mindre miljöpåverkan!

När en svensk butik beställer hem produkter, samarbetar man dessutom med leverantörer som har hårt kontrollerade fabriker, där allt går schysst till både ur miljö och hälsosynpunkt.

Detta gör såklart att varorna kostar några kronor mer, men personligen tycker jag att det är så mycket mera värt att få en säker, kontrollerad produkt som jag kan känna stolthet att bära eller att ha i mitt hem!  Aktiva val ger en mer hållbar värld att leva i!

Butiksägare och butikssäljare, som sätter stolthet och yrkeskunnande bakom sina produkter, är kanske snart en utdöende yrkesgrupp...

Vi måste börja värna våra lokala butiker, vi måste handla i dom idag - om vi vill ha kvar dem imorgon!

Ha nu en trevlig kväll och tänk till ett extra varv nästa gång du sitter hemma med wish-appen i högsta hugg!

Kram från Fru Fiffelin 


 

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar