Personlig service - det nya unika!

Vilket väder vi har fått! WOW! Det har varit högsommarvärme hela senaste veckan i Stockholm och över Sverige - som man njuter!

Körsbärsträden, häggen, päronträden... överallt blommar och doftar det! Jag är innerligt glad att jag inte är allergisk mot denna underbara årstid, utan kan njuta av vartenda litet grässtrå!

För några veckor sedan skrev jag ett blogginlägg om varför jag tror att butiksdöden kommer fortsätta att bre ut sig allt mer över landet inom de närmsta åren, ("Om du vill ha butiker imorgon... läs inlägget HÄR!) och texten fick stor uppmärksamhet.

Det är verkligen så himla roligt att lyckas engagera så många! Massor av kommentarer och delningar och nästan 10.000 läsare som har sett inlägget.

Jag skulle vilja spinna vidare lite på ämnet, nämligen vikten av att som verksamhet vara unik!

Varför ska kunden komma tillbaka till just dig?

Det är så snyggt inne på Mall of Scandinavia, älskar det här taket som ändrar färg!
Det är så snyggt inne på Mall of Scandinavia, älskar det här taket som ändrar färg!

Jag och min äldsta son var på Mall of Scandinavia i helgen för att köpa finkläder - han ska på niornas bal i juni.

Vi var ute efter en snygg skjorta, en kavaj, snygga byxor och ett par skor - med andra ord var min plånbok vidöppen...

Inne på Tommy Hilfiger var säljaren så upptagen med att smsa på sin mobil, att han knappt kunde titta upp när vi kom in. Trots att vi gick runt i ett par minuter och kände och klämde på plaggen fick vi inte ögonkontakt vid något tillfälle.

Inne på MQ var det två tjejer i kassan som stod och snackade med varandra, ingen brydde sig om kunderna och på Åhléns klädavdelning såg vi inte ens skymten av en expedit. 

Vi var inne i säkert 6 butiker, som alla erbjöd en FULLKOMLIG avsaknad av service, något som i min bok betyder att mitt förtroende för butiken sjunker, i samma dramatiska takt som min köplust minskar...

Jag vill handla i butiker som har "Det lilla extra", där man medvetet satsar på personer som är bra på att ge service och brinner för produkten de säljer!

Jag behöver inga gratisprover eller goodiebags (även om jag älskar att få det!), men ÖGONKONTAKT, ett HEJ och VÄLKOMMEN! En sådan enkel sak gör att jag genast blir på gott humör och stannar längre i butiken. Kommer sedan en säljare fram och är ENGAGERAD, FRÅGAR om jag letar efter något speciellt, VISAR och BERÄTTAR om sina produkter - då handlar jag för det mesta!

Efter många varv i butikerna i MOS hamnade vi till slut på Jack & Jones som visade sig ha service i lyxklass (jämfört med de andra butikerna vi besökte)

Det som skiljde Jack & Jones från de andra butikerna var att personalen var engagerad! En supergullig tjej tog sig tid att visa kostymsortimentet och en trevlig kille sprang ut på lagret och hämtade rätt storlekar och hjälpte till med smakråd vid utprovningen.

"Vi har jättefina sneakers som kommer att passa perfekt till kavajen", sa expediten och sprang iväg och hämtade ett par. "Här är en fluga, som skulle skulle matcha jättesnyggt".

Kavajen, skjortan, flugan och ett par sneakers - blev förstås jättefint, och det kändes väldigt lyxigt att få all hjälp. En helt annan upplevelse än om jag hade klickat hem sakerna från nätet. I dagens Sverige är bra service långt ifrån en självklarhet längre. Jag och många andra tycker att det är sorgligt.

Just därför tar Fru Fiffelin fram sin spåkula och ser att just detta - personlig och kunnig service i butik - är det som kommer att skilja agnarna från vetet i ett allt tuffare framtida konkurrensklimat. 

Det gör så otroligt stor skillnad för upplevelsen när personer man träffar i olika sammanhang är trevliga och hjälpsamma. När man får sina nyköpta varor i en fin pappkasse istället för en tråkig plastpåse. Eller i ett trist paket som man fått vänta i en vecka på att få hämta ut från något postkontor eller ombud.

Tack vare den fina servicen på Jack & Jones blev butiken 2.500 kronor rikare och fick en (eller två!) nya kunder som garanterat kommer tillbaka! 

De som jobbar flexibelt och verkligen förstår sig på sin kund kommer att överleva den digitala revolutionen. Det är jag säker på!

En ganska unik kavaj från Jack & Jones blev det tillsist!
En ganska unik kavaj från Jack & Jones blev det tillsist!

Här är mina 5 tips till detaljhandeln

1. Personalen är din största tillgång. Se till att peppa personalen så att de alltid ser kunden.  De ska hälsa på kunden inom 30 sekunder från att hen stiger in i din butik! Den personliga servicen och den miljö du bygger i din butik är de enda faktorer som skiljer den fysiska butiken från ännu en opersonlig nätbutik.

2. Det unika är det exklusiva. Hur kan du sticka ut? Tänk igenom - vad i ditt sortiment kan man inte kopiera eller hitta någon annanstans? Märken? Importera något unikt själv... Eller handplocka produkter från flera leverantörer till ett unikt sortiment!

3. Tillgänglighet och flexibilitet är en nyckel. Se till att vara tillgänglig i olika kanaler - fysiskt och digitalt - jobba med kanaler som Facebook, Instagram, Youtube och ha en Egen webbsida!
Syns du inte, finns du inte!

4. Tala om för era kunder på vilka sätt ni tänker på miljö, pris och jämställdhet. Stödjer ni någon klubb, organisation eller projekt - visa upp det! Och framförallt; sälj produkter producerade på ett hållbart sätt  både för miljön, djuren och människan - i framtiden kommer detta bli alltmera viktigt!

5. Få mig att komma tillbaka! Vad är detaljen som gör att kunden vill komma tillbaka. Bjud på lite godis vid kassan, en kopp kaffe, eller ett glas vatten -  medans kunden är i butiken. Slå in paketen fint med silkespapper och sidenband - även om ni bedriver näthandel! Tänk DET LILLA EXTRA - Hur vill du själv bli bemött?!

Ha en fin kväll!
Kram från Fru Fiffelin

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv